Totalt antall sidevisninger

lørdag 19. mars 2011

Brukeromtale av TM Greenland

Kajakken er 545cm lang og 50cm bred.
Den har en vekt på 18 kilo.
Og har en totalvekt på 100 kilo inkludert padler.

Første møte.
Kjøpte en brukt Greenland i Desember, Den kom til meg i stiv kuling og regn, var svart som arvesynden og like lunefull som en villhest skulle det vise seg. Et syn for guder var hun. Hun så faktisk ut som noe som Lockhead hadde skrudd i hop og skulle montere vinger på.
Har padlet den i vinter og har brukt den i mye godt og en masse dårlig vær.
Det første som slo meg var at den var veldig trang i sittebrønnen. Jeg er ikke noen stor og ruvandes kar med mine 76 kilo fordelt på 167cm og fotstørrelse 43.
Det var likevel til stor forbauselse både for meg og kompisen at det skulle være så vanskelig både å komme seg ned i og ikke minst ut av denne flisa av en kajakk når den lå på vannet. Ved å bruke åra som støtte fra kajakk til sandstrand så gikk det på et vis.
Førsteinntrykket var : hva i det heiteste helv… er det jeg har kjøpt meg? Mine føtter rakk akkurat fra bunn til oppunder dekk.
Nå skal det sies at da jeg fikk henne i hus kunne Jeg ikke rulla på et skikkelig vis og Cowboy reddning var bare å slå ifra seg først som sist.
Med det lave bakdekket ville cokpiten fylles med sjø straks jeg prøvde meg på den. Med årepose reddning var det samme nøa: sjø i cockpit med en gang. Da var det bare en ting man kunne gjøre og det var å lære seg rulla. Hadde lært det grunnleggende på et teknikk kurs i Alta. Takk Bjørn Hansen for at du lærte meg det.
Vel- ut på havet med meg og nyanskaffelsen og på hau, Ut av kajakken og til lands for et nytt forsøk.
Ut på havet bar det igjen…………..og på hau, Det var da som bare fa………… En titt rundt i teigen for å se om det stod noen med kjæften på skjeiva å hånflirte, men det velsigna mørket og snøfokket skjulte meg og min kjære.
No skal jeg vise deg tenkte jeg og krøp opp i kajakken igjen, denne gangen er det jeg som vet hvor skapet skal stå-jau-jau.
Mens dette pågår sitter kompisen i sin CD Storm med store øya og stirrer i vanntro på meg mens jeg balerer med mitt. Han holder klokelig kjeft.
Nåvel: Ut igjen med skamplagget, denne gangen padlet jeg som en drøm....... i 30 sekunder før jeg så noe fint og fjongt på sandbotnen da var det med hekken opp og hauet ned og ut av kajakken.
Sa jeg ut av kajakken? Den tøtta hadde denne gangen bestemt seg for å sette meg på plass eller? Holde meg på plass er vel det rette ordet.
Full kiling i cokpithollet. Hekken mot bakre kant og lårene opp mot framkanten, prøvde rulla først med åra- så uten, 3 ganger opp og supe luft til jeg fjerde gangen fikk tak i baugen på Stormen. Dette ekteskapet så ikke ut til å kunne vare lenge hvis hun skulle fortsette sitt virke på denne måten.
Kompisen var fortsatt klokelig stille.
Kunne ikke huske å ha lest noen advarsel i diverse fora om at denne tildels farlige tildragelsen kunne skje.
Så var det inn til lands igjen og prøve på nytt. Jeg er av den typen som nekter å gi opp.
Så stod jeg der- sliten og til dels kraftig forbannet. Skulle ikke jeg klare å hanskes med denne tøtta på bare 18kg?
Etter å ha hatt et strategimøte med meg selv (kompisen kom klokelig ikke i land) og min kjære Greenland kom vi til en våpenhvile avtale.
Etter denne samtalen virka både jeg og frøken vriden roligere. Fikk faktisk padlet henne fra start til slutt uten uhell av noe slag, rulla ble etterhvært lært og vi har hatt mange turer i mang slags vær.
Håndtering.
Kajakken er veldig responsiv ved tilting og uhyre retningsstabil med senkekjølen nede. For å unngå weathercocking senker man kjølen etter behov trinnløst.
Den er nok ikke designet for brottpadling(Skjærsnubling- Steinhinking og lignende) til det er den for tynn i godset les: svakt bygget.
Men til surfing i vindbårer er den SYYYK. Den farer av gårde straks den får en dytt i hekken. Lett å styre under surf er den også. Har hatt surfer med den med sjø opp på fordekket uten problemer.
Det finnes i dag bedre båter til dagsturer, Men kombinasjone rull- tull og tur duger den bedre enn mange andre. Som rullekajakk tror jeg man skal lete lenge etter en tilsvarende. Med sine 18 kilo er den i tillegg en fryd å slenge på takstativet.
Utstyr.
Pedalene er gode men man vil ha problemer med å justere disse fra cockpit under de første turene. Når man har lært denne damen å kjenne går det bra det også. Senkekjølen betjenes med en hendel på babord(venstre) side av cockpit. Har ikke hatt problemer der, litt verktøy på boks i ny og ne gjør susen. Selve senkekjølen er en finne så stor at det for noen kan se litt dumt ut men den fungerer som planlagt. Det virker på meg som at det ikke er brukt for mye glassfiber i produksjonen av senkekjølkassa. En gang da kjølen kilte seg tok jeg tak i den og dro den ut med den følge at det brakk løs et stykke av kassa.
Det ble da et åpent hull ned til kjølen og stykket va kjemisk fri for duk.
Synes kanskje dekksriggen kunne vært litt bedre med tanke på reserveåre. Gummilukene fra kajakksport er som de alltid er- tett. Lårstøtter trengs ikke i denne båten da den er såpass trang. Savner kanskje håndtak i baug og hekk men den er så spiss i begge ender at det ikke har vært aktuelt å ettermontere disse.
Pakking.
Pakking av denne kajakken er et lite no- no. Med en totalvekt på 100 kilo sier det seg selv at pakkrommene i beste fall er små og fra bakluken og akterover nesten fraværende. Dette er ikke en båt for langtur, dagsturer derimot er den bra til. Brødskiven bak og termosen fremme så har du pakket skuta. Ekstra klær og sko er det også plass til men da er det fullt.
Dekkslast ser jeg på som uaktuelt i hvert fall med min vekt da sjøen på tom kajakk mangler 1 cm for å ligge over bakdekket.
Konklusjon.
Kajakken som etter min mening er en kopi av en Grønnlandsk ”jaktkajakk”er veldig responsiv når det kommer til tilting.
Den er veldig lettpadlet men er nok ikke en kajakk for en voksen nybegynner. Tror nok at den kan være en dugandes ”barnekajakk”. Skal sjekke dette opp i sommer med min sønn som ”sjefstester”.
Den ruller som en gud, det er nesten så man ikke trenger å tenke tanken før man er på rett kjøl etter velt. Man kan legge seg flat bakover på bakdekket uten at sargen kommer i veien for korsryggen. Den er vel trang i fotenden for føtter over 43 og er du nybegynner så er ikke oceancockpit den beste løsningen. Skal man absolutt ha en Greenland ville jeg nok gått for en touring utgave som er 3 cm bredere og har en totalvekt på 130kg samt at den har keyhole cockpit og lårstøtter.
Etter min mening er TM Greenland LC en morsom og leken kajakk.
Bare så det er sagt så berget vi ekteskapet og lever nå i harmoni og fred med hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bølgelek mm.

Porsanger 28-30.4.2011 Slideshow: Kajakkern’s trip from Nordkapp, Finnmark, Norge to Reinøya (near Lakselv) was created by TripAdvisor. See another Lakselv slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.